از نظر تئوری جدا شدن از بدن امری ممکن است همانطور که خواب نیز یک نوع فاصله گرفتن و جدا شدن کوتاه مدت روح از بدن است و در تعابیر روایی نیز آمده است که خواب برادر مرگ است. یعنی....

 از نظر تئوری جدا شدن از بدن امری ممکن است همانطور که خواب نیز یک نوع فاصله گرفتن و جدا شدن کوتاه مدت روح از بدن است و در تعابیر روایی نیز آمده است که خواب برادر مرگ است. یعنی خواب شبیه مرگ است. فقط فرق خواب با مرگ آن است که در خواب روح با یک فاصله کوتاهی از بدن قرار می گیرد و با بیداری روح به بدن مجددا متصل می شود. و به عبارت دیگر امکان اتصال روح و بدن وجود دارد ولی در مرگ این اتصال روح با بدن فاصله بلند مدت تری پیدا می کند و در این دنیا به یکدیگر متصل نمی شوند. پس خواب یک نوع جدا شدن روح از بدن است.

برخی بزرگان و عرفا نیز جدا شدن روح از بدن را به طور اختیاری و با اشراف و آگاهی خود فرد امکان پذیر می دانند و معتقدند انسان با تقویت بعد معنوی و تسلط بر خود می تواند به این توانایی برسد که بدن خود را جدا شده از روح مشاهده کند و این یک امر محالی نیست ولی هر کسی نمی تواند به این توانایی روحی دست یابد و نیازمند تلاش زیادی و طی مراحل شناخت و تحمل رنج راه کمال است.

از نظر عملی نیز برخی عرفا و بزرگان به این توانایی دست یافته اند و در احوالات عارفان حقیقی این توانایی یعنی (جدا کردن اختیاری روح از بدن خود) نقل شده است.

اما این که آن چه شما نقل کرده اید از همین قبیل باشد و به یک توانایی معنوی رسیده باشد بعید به نظر می رسد و نیازمند دقت بیشتری است. چه بسا توهم بوده است زیرا همان طور که به عرضتان رسید این یک مقام معنوی بالایی است و نیازمند تلاشی کافی!